Tuesday, March 23, 2010

A mig camí

Ja ha arribat la primavera a Szczecin. Ha estat un hivern molt dur, el pitjor en més de trenta anys, però el canvi d'estació ha estat sobtat: d'una setmana a l'altre hem passat de -10ºC a +10ºC. S'ha fos tota la neu i s'ha posat a ploure. A tot plegat aquest dissabte farà 1 any que sóc a Polònia, i per tant ja hauré fet mitja estada a Polònia. En principi em queda doncs un any per tornar a casa, però he de confessar que tinc en ment una última aventura abans de tornar de debó. Jo ho aclariré més endavant quan la meva idea cobri forma. Aprofito aquest post per fer una mica repàs del que ha estat aquest any.

Vida a Polònia

No puc presumir de massa vida social a Polònia. El grup de recerca és molt petit, i els caps de setmana me'ls passo amb l'Anna, així doncs les meves interaccions es limiten sobretot als sopars i a les cerveses que fem al vespre, tot sovint, amb el veí. Durant la primavera i l'estiu van ser molt freqüents però a l'hivern han minvat una mica.

Gràcies al veí he redescobert la gastronomia polonesa i he aprofitat per atrevir-me a preparar alguns plats típics. Sempre m'ha agradat cuinar, però darrerament estic intenant explotar aquest hobby. Els caps de setmana em dóna per provar algun plat diferent, per exemple, la vedella amb bolets, la ratatouille, o la pizza cassolana. El meu repte per l'any vinent és atrevir-me amb algun plat polonès, estaria bé alguna de les múltiples sopes poloneses: Barszcz, Zurek o Flaki.

Finalment vaig desistir en el meu intent d'aprendre polonès. Tot va quedar en les bones intencions del principi (un clàssic), però vaig preferir invertir aquest temps en altres coses. Tot i això el meu nivell de comprensió del polonès ha millorat (a força d'escoltar la ràdio i anar a comprar) i fins i tot, de mà d'en Jacek i en Jerzy, la meva gamma de renecs en polonès s'ha vist notablement ampliada.

Una cosa que trobo molt a faltar d'Aarhus és l'esport. Aquí vaig cada dia amb cotxe amunt i avall i no faig gens d'esport. I això té conseqüències directes en la meva salut... sobretot ho noto a l'esquena i cervicals (massa hores davant de l'ordinador) i a l'estòmac (digestions més pesades, acidesa i reflux intestinal, segurament en part degut a l'estrés). Res greu, tot és degut a la vida sedentària que faig i al ritme que porto, del llit a l'ordinador i de l'ordinador al llit. Aquí és on més noto que estic fora de casa. Si fos a Girona em passaria el dia amunt i avall, quedant amb la gent els caps de setmana, anant a jugar a futbol o córrer entre setmana, i en definitiva: moure'm molt més. Ni que sigui caminar una mica! He volgut posar-hi remei (9 mesos més tard...) i per això d'ença un parell de mesos m'he apuntat a la piscina. És una piscina molt petita, més pensada per fer xop-xop que no pas per nedar; no és que m'hi estressi gaire, però la qüestió és bellugar-se. A veure si ara que fa més bon temps puc aprofitar per anar a córrer també. En tot cas, és clar que també he de canviar d'hàbits.

De moment he tingut menys visites que a Aarhus però és comprensible, porto ja força temps fora i hi ha ben poquet que veure a Szczecin... Han vingut la mare i la germana de l'Anna, els meus pares venen a finals de setmana, i en Pedro vindrà a finals d'abril. Per altra banda, jo també he baixat ben poc a Girona, aquest 2010 només baixaré 5 dies a finals de Setmana Santa i ja després fins l'estiu (juliol pel congrés i agost per dues setmanes de vacances).

Recerca

Hem generat gran part -sinó quasi tot- el software que ens calia per treballar en el tema principal de recerca, els sistemes exactament solucionables. De fet avui mateix he pràcticament acabat l'últim gran pas que faltava; però estic segur que em caldrà tornar a programar més endavant... De moment tot just ens han acceptat un treball, però ara que tenim les eines és d'esperar que treguem uns quants articles. Sortosament en aquest temps han sortit alguns dels treballs que quedaven pendents de Dinamarca i unes quantes col·laboracions que tenia començades.

Potser m'heu sentit queixar-me algun cop que la plaça fixa per fer recerca cada vegada es paga més cara. Doncs bé, apart de dedicar-hi quantes hores puc, procuro anar emplenant el CV de tasques el més variades possibles. Ara m'he posat a fer d'editor d'un issue sobre deslocalització electrònica en molècules orgàniques. El que bàsicament vol dir que per una vegada no sóc jo qui escriu el treball, ni qui el revisa, sinó que sóc el qui coordina el procés d'acceptació dels treballs. És interessant estar per una vegada a l'altre costat de la moneda, però com sempre porta força més temps del que podia semblar a priori. Els articles estan ara mateix en procés de revisió i calculo que sortirà l'issue a principis del 2011.

El vinent és el darrer estiu a Polònia i això vol dir que em toca gastar-me quasi tots els diners que tenia per congressos en els propers mesos. Així que m'espera un estiu maratonià... Començo el 21 de maig anat a Berkely per 10 dies. Congrés gros on només presento un póster i em dedicaré a voltar pel Yosemite. A la tornada tinc 5 dies per recuperar-me del jet lag, i marxo cap a Dubrovnik per una setmana. Allà és possible que em toqui tela... encara no sé si una lecture (3h) o una xerrada normal (45min). La setmana següent descanso i a l'altra me'n vaig a París per un congrés sobre ELF dedicat a en Bernard Silvi -a qui li dec força- en motiu de la seva jubilació; m'he de preparar una xerrada de 20min. Després tinc uns dies de descans i baixo a Girona, pel -ja mític- Girona Seminar, on en principi hi faig una flash-communication (10min). Tot plegat 4 conferències del 21 maig al 8 de juliol; acabaré baldat. Per acabar de rematar l'any a l'octubre torno a baixar a Girona per fer una xerrada (30min) en un workshop dedicat als 70 anys d'en Ramon Carbó, i la cirereta del pastís és un congrés a Hawai que hi ha la setmana abans de Nadal.

No comments: