Thursday, April 16, 2009

Szczecin

Ja sóc a Szczecin. Comença la segona part d'aquest postdoc i els dos pròxims anys m'estic a la ciutat més a l'oest de Polònia, a només 25km de la frontera amb Alemanya. El primer cop que vaig venir a Polònia em van dir: imagina't que estàs a Catalunya però 20anys enrera i et faràs una idea de què és Polònia. Una mica sí que és això, però en els últims tres anys l'he trobat molt canviada. Encara queda part de l'essència de la Polònia que recordava on tot funcionava a mitges, on les coses s'aconseguien parlant i tot era tan econòmic; però algunes coses són significativament diferents. El poder adquisitiu de la gent és sensiblement més alt, només cal veure els cotxes que circulen pel carrer o les cases que hi ha; el menjar és més car del que solia ser, però encara mooolt més econòmic que a Girona. Tot i això, Polònia encara està uns quants graons per sota de la mitjana de la EU. Tenen una moneda (l'zloty) poc estable, que fluctua increiblement... el canvi respecte l'€ és al voltant del 1€/4PLN, ara estem a 4.30PLN i quan vaig arribar (fa dues setmanes!) estàvem a 4.60PLN; em van dir que fa uns 9mesos estaven a quasi 6PLN... Caldrà anar jugant-hi perquè el sou el cobro fix en € segons el canvi del primer dia de cada més.

Una mica sobre la meva vida aquí. Estic visquent en un apartament a les afores d'Szczecin, a uns 14km de la feina; m'he endut el cotxe que em serveix per moure'm per la ciutat. S'ha acabat la vida sana d'Aarhus en bici tot el dia amunt i avall. L'apartament té uns 90m2, i és la meitat d'una casa gran que està repartida en dos apartaments. A la primera planta viu el meu veí i el col·laborador a la feina, en Jacek. La segona planta i les golfes és el meu apartament. Tinc garatge tancat pel cotxe i fins i tot una mica de jardí. Molt més del que em cal per mi sol, però els caps de setmana sovint hi vivim amb l'Anna que està fent el postdoc a Berlin. Em va molt bé tenir en Jacek de veí perquè m'ha ajudat mooooltíssim amb tots els tràmits que mha calgut -i encara em caldrà- fer. A Polònia ben poca gent parla anglès, i per tant cal un traductor al costat per qualsevol xorrada. A veure si de mica en mica aprenc suficient per poder-me valer per mi sol; però sóc conscient que per certes coses sempre em caldrà l'ajuda d'algú. Sobretot perquè sovint no és el que demanes, sinó com ho demanes... el contacte social aquí és molt important. Avui al mecànic em feien esperar 1dia per reparar el cotxe, després de parlar-hi una estona la dona d'en Jacek ha aconseguit que el tinguin apunt avui mateix. S'ha de veure, però és cert: tot funciona així. En Jacek sempre em diu: no et preocupis, només cal parlar-hi una estona i tot és possible!

També canvio radicalment de tema de recerca i de font de financiació. Ara em dedicaré a estudiar models que representen alguns aspectes de sistemes físics més complexes. En concret treballaré en els coneguts com a cristalls de Coulomb, i ho faré finançat per la EU, el que espero que em permeti viatjar més que fins ara.

Em sembla que a partir d'ara faré els posts una mica més com s'espera que sigui un blog, espontani i més freqüent. Si me'n surto farà que inevitablement augmenti el número d'errates... A la pròxima us explico el viatge Girona-Aarhus-Szczecin i el merder de papers que he omplert les dues primeres setmanes.

1 comment:

Anonymous said...

D'aquests llocs web d'informació! Gràcies gran! Gràcies per una bona estona visitant el seu lloc web. És realment un plaer la comprensió d'un lloc web com aquesta ple d'informació agradable. Gràcies!